Szakmai információk: Szakmai hírek
Tájékoztató a 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet módosításáról (2011-10-23)
A SzocioNet DDRMHSZK tájékoztatója gyermekjóléti és gyermekvédelmi ellátást nyújtó szervezetek részére
Tájékoztató
a 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet módosításáról
58/2011. (X. 21.) NEFMI rendelet a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet módosításáról
Megjelent: Magyar Közlöny 2011/124. (X.21.)
Hatályos: 2011.10.29
A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet módosításáról szóló 58/2011. (X.21.) NEFMI rendelet egyrészt a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 2011. évi CVI. törvény általi módosításait vezeti át végrehajtási rendeleti szinten, másrészt pedig jogi norma szinten meghatározza a gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatások vonatkozásában a szakmai program tartalmát.
1. Módszertani intézményekre vonatkozó szabályozás
A gyermekjóléti alapellátások közül a családi napközi, a házi gyermekfelügyelet, az alternatív napközbeni ellátás (Gyvt. 41. § (4) bekezdés), a helyettes szülő, valamint a gyermekek átmeneti otthona, a speciális és különöleges gyermekotthoni ellátással összefüggő módszertani feladatok 2011. július 27-től a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet (továbbiakban: Intézet) által kerülnek ellátásra. A módszertani intézményekre vonatkozó szabályozás ennek megfelelően változott a 15/1998. (IV. 30.) NM rendeletben (továbbiakban: R.).
A módszertani intézmény, valamint módszertani feladatai ellátása körében az Intézet
a) figyelemmel kíséri az alap- és szakellátásokat érintő tudományos kutatásokat, publikációkat, a modellértékű új kezdeményezéseket, továbbá elősegíti ezek mind szélesebb körű megismerését, gyakorlati alkalmazását,
b) szervezi a gyermekjóléti, gyermekvédelmi területen dolgozók tapasztalatcseréjét és továbbképzését,
c) elemzi és értékeli a szolgáltatók működését, valamint javaslatot tesz a hiányzó ellátások megszervezésére, a működés lehetőség szerinti javítására,
d) információkat gyűjt az illetékességi területén az ellátórendszer sajátosságairól, problémáiról,
e) szaktanácsadás keretében szakmai módszertani segítséget nyújt a gyermekjóléti, gyermekvédelmi területen dolgozók szakmai problémáinak megoldásához,
f) szervezi az egyetemi, főiskolai képzésben és a szakképzésben részt vevő hallgatók, tanulók terepgyakorlatát. (R. 4. § (3) bekezdés)
A módszertani intézmény a fentieken túl
a) az Intézet irányításával részt vesz a minőségfejlesztési elvek kidolgozásában, és segítséget nyújt azok gyakorlati alkalmazásához,
b) részt vesz a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter által vezetett minisztérium (a továbbiakban: Minisztérium), valamint az Intézet által szervezett szakmai programok lebonyolításában, megszervezésében, valamint az e szervektől származó anyagoknak, információknak a szolgáltatókhoz való eljuttatásában. (R. 4. § (3a) bekezdés)
A módszertani intézmény, valamint az Intézet a módszertani feladatok ellátásába, egyes új módszerek modellkísérletének elvégzésébe állandó vagy eseti jelleggel más szolgáltatót is bevonhat. Az állandó jellegű munkakapcsolathoz a módszertani intézmény fenntartójának hozzájárulása szükséges. (R. 4. § (5) bekezdés)
A módszertani intézmény éves munkatervet, valamint módszertani feladatai ellátásáról szakmai beszámolót készít, melyet minden év február 15-éig megküld a fenntartónak, a Minisztériumnak, az Intézetnek és a megyei gyámhivatalnak. Az Intézet éves munkatervet, valamint módszertani feladatainak ellátásáról szakmai beszámolót készít, melyet minden év február 15-éig megküld a Minisztériumnak. (R. 4. § (6) bekezdés)
2. Gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatás szakmai programja
Az R. I. Fejezete új 4/A. §-ában kerül beépítésre a gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltató szakmai programjának kötelező tartalmi elemeinek meghatározása.
A gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltató, intézmény szakmai programjának tartalmaznia kell
a) a szolgáltató, intézmény nevét, székhelyét, telephelyét;
b) az ellátandó célcsoport és az ellátandó terület jellemzőit;
c) a szolgáltatás célját, feladatát, alapelveit, így különösen
ca) a megvalósítani kívánt program konkrét bemutatását, a létrejövő kapacitások, a nyújtott szolgáltatáselemek, tevékenységek leírását,
cb) az intézményen belüli és más intézményekkel történő együttműködés módját,
d) a feladatellátás szakmai tartalmát, módját, a biztosított szolgáltatások formáit, körét, rendszerességét, valamint a szolgáltatási típusnak megfelelően a gondozási, nevelési, fejlesztési feladatok jellegét, tartalmát, módját;
e) az ellátás igénybevételének módját;
f) a gyermekjóléti szolgáltató, intézmény szolgáltatásáról szóló tájékoztatás helyi módját;
g) az igénybe vevők és a személyes gondoskodást végző személyek jogainak védelmével kapcsolatos szabályokat;
h) a szolgáltatást nyújtók folyamatos szakmai felkészültsége biztosításának módját, formáit.
(R. 4/A. § (1) bekezdés)
A szakmai programhoz mellékelni kell
a) a Gyvt. 32. § (4) és (6) bekezdése szerinti megállapodások tervezetét,
b) nevelőszülői hálózat működtetése esetén a Gyvt. 66/A. § (1) bekezdése szerinti, utógondozói ellátás nyújtása esetén a Gyvt. 53/A. § (3) bekezdése szerinti megállapodás tervezetét,
c) átmeneti elhelyezést biztosító gyermekjóléti intézmény, befogadó gyermekotthon, otthont nyújtó ellátást biztosító gyermekotthon, lakásotthon, utógondozói ellátást biztosító utógondozó otthon esetében a házirendet vagy annak tervezetét,
d) a szervezeti és működési szabályzatot vagy annak tervezetét. (R. 4/A. § (2) bekezdés)
A szakmai programot a tartalmi elemeinek változása esetén módosítani kell. (R. 4/A. § (3) bekezdés)
A már működő gyermekjóléti, gyermekvédelmi szolgáltatónak az R. 4/A. § szerinti tartalmú szakmai programot a működési engedélynek az 58/2011. (X. 21.) NEFMI rendelet hatálybalépését követő (azaz 2011. október 29-ét követő) első módosítása során kell elkészíteni és benyújtani a működést engedélyező szervnek. (R. 159. §)
Felhívjuk a figyelmét azoknak a szolgáltatóknak, akik szociális szolgáltatást is nyújtanak, hogy a szociális szolgáltatások szakmai programjára vonatkozóan továbbra is a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet 5/A. § szerinti főszabálya, valamint e rendelet 29. § (1) bekezdés, 39/K. §, 84/A. § (3) bekezdés d) pont szerinti kiegészítő szabályai az irányadóak.
3. Krízisközpontra vonatkozó szabályozás
A 2011. július 27-től hatályos Gyvt. módosítás az eddig kísérleti programként működő, a hozzátartozók közötti erőszak miatt krízishelyzetbe került bántalmazott családokat segítő krízisközpontok férőhelyeit beemelte a Gyvt. családok átmeneti otthonára vonatkozó rendelkezései közé, és bevonta a pályázati úton finanszírozott ellátások körébe.
A R. II. fejezet 73/A. §-ába beépítésre kerülnek a krízisközpont személyi feltételei, valamint a szolgáltatást igénybevételének feltételei.
A krízisközpont a Gyvt. 51. § (6) bekezdés a) pontja szerinti szolgáltatások nyújtásához - a bántalmazott és családja szükségleteihez igazodóan - biztosítja a teljes körű ellátáson felül a szükséges szakemberek, így különösen esetmenedzser, pszichológiai vagy mentálhigiénés tanácsadó, valamint jogász közreműködését. (R. 73/A. § (1) bekezdés)
A krízisközpont által nyújtott félutasház-szolgáltatás igénybevétele pályázati úton történik. A pályázatnak tartalmaznia kell
a) a krízisellátásban, illetve a családok átmeneti otthonában eddig igénybe vett gondozás eredményeit,
b) a félutasház-szolgáltatás igénybevételének okait,
c) a bántalmazottnak az élethelyzete rendezésére vonatkozó elképzeléseit,
d) annak igazolását, hogy a bántalmazottat társadalombiztosítással járó jogviszony keretében foglalkoztatják,
e) annak vállalását, hogy sikeres pályázat esetén a bántalmazott együttműködik a félutasház-szolgáltatást szükségessé tevő okok megszüntetésében, valamint részt vesz a krízisközpont által szervezett előtakarékossági programban és a társadalmi reintegrációt segítő programban.
(R. 73/A. § (2) bekezdés)
Az előtakarékossági program során a bántalmazott - szakemberek közreműködésével - segítséget kap az önálló életvitelhez és az ehhez szükséges jövedelem megszerzésére irányuló lehetőségek felkutatásához. (R. 73/A. § (3) bekezdés)
A társadalmi reintegrációt segítő program során a bántalmazott - szakemberek közreműködésével - segítséget kap a saját és családja helyzetének rendezéséhez, a családi kapcsolatok megerősítéséhez, a pszichés sérülések feldolgozásához és a jövőkép kialakításához. (R. 73/A. § (4) bekezdés)
4. Egyéb módosítások
A fentieken túl az R.-ben átvezetésre kerülnek a működési engedélyezési eljárás hatáskörtelepítéssel kapcsolatos, törvényi és kormányrendeleti szinten már 2011. július 1-jétől hatályos változásai.
Az R. 2. számú mellékletében a hatályos OKJ-s végzettségek kerülnek be a képesítésre vonatkozó előírások közé.
A Tájékoztató a jogszabályi szöveget nem helyettesíti, a leírtak a SzocioNet Dél-Dunántúli Regionális Módszertani Humán Szolgáltató Központ Módszertani Csoportjának szakmai álláspontját tükrözik, mely esetleges jogvita esetén az eljáró hatóságot nem köti, állásfoglalásnak nem minősül.
Kaposvár, 2011. október 21.
Szabó János
igazgató