Szakmai információk: Szakmai hírek

Gyakran Ismételt Kérdések - a házi segítségnyújtást érintő egyes feladatokról (2015-10-03)

Gyakran Ismételt Kérdések - a házi segítségnyújtást érintő egyes feladatokról A Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal tájékoztatója

Tisztelt Érdeklődők!


A házi segítségnyújtás vonatkozásában megjelent Szt. módosításokat érintően Gyakran Ismételt Kérdések formájában adunk tájékoztatást egyes aktuális feladatokról.
A Gyakran Ismételt Kérdések ide kattintva érhetőek el.


Forrás: Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal

 

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK

A házi segítségnyújtást érintő, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (Szt.) új szabályaiból eredő egyes feladatokról

1.Kérdés: Hogyan kell eljárni a házi segítségnyújtás gondozási szükséglet pontszámának és óraszámának a KENYSZI-ben (Igénybevevői Nyilvántartásban) 2015. szeptember 30-ai határidővel elvégzendő rögzítése során?

Válasz:

· A 2015. augusztus 1-én házi segítségnyújtásban részesülők esetében, a 2015. augusztus 1-ét megelőzően hatályos jogszabályok alapján megállapított pontszám és óraszám rögzítése a KENYSZI-ben.

· Határidő: 2015. szeptember 30.

· A még hátralévő rögzítésekről az érintett adatszolgáltatók rendszerüzenetben kapnak tájékoztatást.

· FONTOS! Ezen feladat esetében nem kell a gondozási szükséglet felülvizsgálatát elvégezni.

Jogszabályi háttér:

„Szt 136. § (4) A 2015. augusztus 1-én házi segítségnyújtásban részesülők esetében a gondozási szükséglet vizsgálata során – a 2015. augusztus 1-ét megelőzően hatályos rendelkezések alapján – megállapított pontszámot és gondozási óraszámot a fenntartó 2015. szeptember 30-áig rögzíti a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások, szolgáltatások finanszírozásának ellenőrzése céljából vezetett nyilvántartásban.”

2. Kérdés: Hogyan kell eljárni jelenleg a házi segítségnyújtásban részesülők felülvizsgálatát érintően, a 2016. január 1-én hatályba lépő új jogszabályi rendelkezések vonatkozásában?

Válasz:

· A vonatkozó jogszabályi rendelkezések alapján el kell végezni az igénybevevők felülvizsgálatát a 2016. évi állami támogatás igényléséig, de legkésőbb 2015. december 31-éig.

· Az elvégzendő felülvizsgálat célja, a 2016. január 1-től hatályos új szabályok szerinti, a házi segítségnyújtás tevékenységi formáira (szociális segítés, személyi gondozás) való jogosultság megállapítása.

· A házi segítségnyújtás átalakításával összefüggésben az intézményvezetőknek felül kell vizsgálniuk a házi segítségnyújtásban részesülők szükségletét, és az új kategóriák szerint meg kell határozniuk, hogy szociális segítésre vagy személyi gondozásra van szükségük.

FONTOS! A házi segítségnyújtás tevékenységi formáinak igénybevevőnkénti meghatározásához nem állnak rendelkezésre a részletes szabályok, ezért a 2016. január 1-én hatályba lépő új szabályok szerinti felülvizsgálat jelenleg még nem elvégezhető!

Jogszabályi háttér:

„Szt. 136. (7) Az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról szóló 2015. évi CXXXIII. törvény hatálybalépésekor házi segítségnyújtásban részesülő személyek gondozási szükségletét a 2016. évi állami támogatás igényléséig, de legkésőbb 2015. december 31-éig - az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról szóló 2015. évi CXXXIII. törvénnyel kihirdetett, 2016. január 1-jén hatályba lépő szabályok alapján - felül kell vizsgálni.”

3. Kérdés: Miként valósul meg a házi segítségnyújtás tartalmának rögzítése a KENYSZI-ben 2016. január 1-től?

Válasz:

· A házi segítségnyújtás átalakításával összefüggésben 2016. január 1-től annak tartalmát (szociális segítés, személyi gondozás) is rögzítenie kell az adatszolgáltatónak a KENYSZI-ben.

· A rögzítéshez szükséges funkciók a jogszabályi rendelkezés hatályba lépésének időpontjára figyelemmel még nem működnek a rendszerben, ezért a házi segítségnyújtás tevékenységi formáinak rögzítésére jelenleg még nincs lehetőség.

Jogszabályi háttér:

„Szt. 20/C. § (1) e) A szociális hatóság a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások, szolgáltatások finanszírozásának ellenőrzése céljából nyilvántartást vezet. A nyilvántartás tartalmazza…

e) házi segítségnyújtás esetén a megállapított gondozási szükségletre és az ellátott számára nyújtott szolgáltatás tartalmára vonatkozó adatokat.”

Kérjük, hogy folyamatosan figyeljék a központi tájékoztatásainkat, valamint a Gyakran Ismételt Kérdéseket a KENYSZI nyitó oldalán!

A KENYSZI telefonos ügyfélszolgálata a (1) 462-6670 telefonszámon érhető el.

Budapest, 2015. szeptember 29.

 

A tartalom megosztása

Véleményezés Írja meg véleményét Ön is!

Ellenőrző kód

További hírek A kategória további hírei

« Vissza az előző oldalra